بهترین محل برای کار در ایران کجاست؟

رضایت و تعهد کارکنان دو جزء اساسی برای توسعه شرکت ها، جذب استعدادهای درخشان و در نتیجه افزایش بهره وری آن هاست. رتبه بندی بهترین محل برای کار، ابزار مهمی برای مدیران ارشد شرکت هاست که از طریق آن بتوانند از رضایت کارکنان، به عنوان مهم ترین سرمایه شرکت، اطمینان حاصل کنند.

این رتبه‌بندی نظامی برای نمایش وضعیت عمومی سلامت سازمان در اختیار مدیران ارشد قرار می دهد و نقشه راه مناسبی جهت شناسایی و بهبود مسیر سازمان را به آن ها نشان می دهد. از سوی دیگر، رتبه بندی بهترین محل کار، راهنمایی خواهد بود برای نیروهای آماده به کاری که در جستجوی محل کار مناسبی برای فعالیت و نمایش توانمندی های خود هستند.

طرح انتخاب بهترین محل برای کار در ایران با هدف رتبه بندی شاخص رضایت کارکنان شرکت ها در 14 حوزه، شمای کلی از وضعیت شرکت ها و سازمان ها در حوزه مدیریت منابع انسانی ارایه می دهد و زیرمعیارهای موثر در رضایت کارکنان را مورد بررسی قرار می دهد. با توسعه هرچه بیشتر این طرح در کشور می‌توان امیدوار بود تا با گذشت زمان و جمع آوری اطلاعات مورد نظر برای هر سازمان در یک دوره زمانی 3 ساله، پایگاه اطلاعاتی غنی از وضعیت عمومی سازمان ها به صورت کلی و در هر یک از زیر معیارهای مورد بررسی، و با مقایسه سازمان ها با یکدیگر روند کلی، رشد و افت سازمان ها در هر یک از مولفه های مدیریت منابع انسانی دست یافت.

یکی از اهداف کلیدی این رتبه بندی افزایش آگاهی بین مدیران سرمایه های انسانی هر سازمان در جهت اندازه گیری رضایت و تعهد سرمایه های سازمان و بهبود آن است تا از این طریق، اهمیت توجه به سرمایه های انسانی به عنوان مهم ترین رکن هر سازمان در بین رهبران ارشد هر بنگاه اقتصادی تقویت شود و در نهایت منجر به اصلاح و بروزرسانی شیوه های کار و فرآیندهای سازمان شود.

هدف دیگر این رتبه بندی این است که بنگاه های ایرانی در مسیر بنگاه‌داری حرفه ای حرکت کنند و ارزش‌های اصیلی نظیر صداقت، ارزش آفرینی، خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی توسعه یابد و بنگاه‌های ما بستر قابل اطمینانی برای پذیرش افرادی با این ویژگی ها باشند و فضا را برای کارکنان خود به گونه ای فراهم آورند تا این ارزش ها در افراد نهادینه شده و در طول زمان به صورت عینی بروز و ظهور یابد.

روش های متعددی برای انجام این طرح ملی امکان سنجی شد و از میان آن­ها بهینه‌ترین روش انتخاب و به کار گرفته شد. در مرحله اول این طرح، تصمیم بر این شد که میزان رضایت کارکنان از طریق نظرسنجی بدون واسطه از خود کارکنان سازمان ها و به صورت آنلاین صورت گیرد. در اجرای این نظرسنجی، تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از مخدوش شدن اطلاعات و نظرات کارمندان با جزئیات کامل در نظر گرفته شده و در این سیستم به صورت هوشمند تعبیه شده است.

یکی از مهم ترین اصول در انجام این پروژه این است که این برنامه توسط بخش خصوصی انجام گیرد تا بتواند به صورت کاملاً مستقل به شناسایی، درک و ارایه راه حل عملیاتی در رابطه با نارسایی ها و کاستی ها بپردازد.

تا کنون صدها شرکت رسما برای شرکت در طرح ملی انتخاب بهترین محل برای کار اعلام آمادگی کرده اند که با توجه به نو بودن طرح و نحوه اجرای آنلاین آن، رقم قابل ملاحظه ای محسوب می شود. همچنین، بسیاری از شرکت های دیگر نیز اعلام آمادگی برای حضور در این طرح کرده اند که نام آن ها در روزهای آتی و با تکمیل مستندات ایشان به زودی اعلام خواهد شد.

نظرسنجی مورد استفاده در این طرح ملی شامل 50 سوال در 14 حوزه می باشد و منطبق بر نظام انتخاب بهترین محل برای کار مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا می باشد. در این فرایند سازمان های متقاضی به چهار دسته کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم می شوند. از سوی دیگر سازمان های متقاضی بر حسب بخش های اقتصادی نظیر: صنعت و معدن، تجارت، ICT، بانک و بیمه و …. نیز دسته بندی می گردند.

شایان ذکر است نمونه مورد نظر از سطوح مختلف سازمانی انتخاب می شوند تا دید جامع تری نسبت به سازمان و نتیجه واقع بینانه تری از این نظرسنجی به دست آید.

طرح انتخاب بهترین محل برای کار، طرح نوپایی است که هدفی بسیار بزرگ بر دوشش است، که نه تنها شرکت ها بلکه کل سیستم اقتصادی میتواند از آن فایده ببرد. این طرح، با هدف افزایش بهره وری نیروی کار در سطح خرد و کلان اجرا می شود و باید دید که شرکت ها تا چه میزان به شفافیت به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی باور دارند.

اجرای این طرح آغاز راهی است که هموار کردن آن چندان ساده نیست، اما برای پیمودن مسیر توسعه یافتگی در این حوزه با همه دشواری هایش باید این مسیر را پیمود. در این میان، "مرکز اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان" نیازمند همکاری و همیاری تمامی نهادهای ذینفع می باشد. باید در نظر داشت که نیروی انسانی، قابل اتکاترین و ارزشمندترین سرمایه کشور است و برای حفظ آن و ایجاد شرایط مناسب برای شکوفایی نیروی انسانی و در نتیجه پویایی هرچه بیشتر اقتصاد ملی، این راهی است که پیمودن آن اجتناب ناپذیر می نماید.

بالطبع، در این میان مانند همه پدیده های پیشرو، این طرح منتقدین و مشوقین خود را به همراه دارد، به دلیل اینکه سازمان هایی هستند که رویه های شفاف، برخوردهای مناسب و اعتماد و تعامل مناسبی با نیروی کار دارند که با اعتماد به نفس از چنین طرح هایی حمایت می کنند و ایده های این چنینی را در راه کسب شفافیت محیط کسب و کار یاری می رسانند، در عین حال سازمان هایی وجود دارند که عدم شفافیتی که در رویه هایشان دارند، چنین پروژه هایی را به باد انتقاد می گیرند که این نیز بخشی از مسیر دشواری است که در اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و سختی این راه را برای رسیدن به سطح بالاتری از شفاف سازی محیط کسب و کار پذیرفته شده است.

ایمان آزمون/ مسوول اجرایی طرح انتخاب بهترین محل برای کار در ایران