درباره مرکز

جشنواره ملی بهره‌وری با ماموریت انتخاب و معرفی بهترین عملکردها در زمینه مدیریت بهره وری و به منظور ترویج فرهنگ بهره وری و لزوم هدفگذاری سازمان ها بر اساس بهبود شاخصها بر آن است تا از طریق برگزاری مسابقه بهره وری توجه تمامی بخشهای اقتصادی کشور را به سمت موضوع بهره وری سوق دهد و از این مسیر اهداف برنامه های توسعه کشور را عملیاتی نماید. اولین دوره این جشنواره در سال ۱۳۸۷با استفاده از پایگاه داده سامانه ملی اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شاخصهای بهره وری و با همراهی و حمایت معنوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران آغاز به کار نمود.

 رفتار سازمانی مطالعه رفتار انسان در عرصه سازمان، رویارویی فرد و سازمان و بالاخره مطالعه سازمان می باشد. هرچند می توان هریک از این سه زمینه را جداگانه مورد بررسی قرار داد، ولی باید به خاطر داشت که همه آن ها در نهایت به درک جامع رفتار سازمانی منتهی می شوند.

یکی از مهم ترین اصول در انجام این نوع از اندازه گیری ها، ارزیابی ها و رتبه بندی ها این است که این برنامه توسط بخش خصوصی انجام گیرد تا بتواند به صورت کاملاً مستقل به شناسایی، درک و ارایه راه حل عملیاتی در رابطه با نارسایی ها و کاستی ها بپردازد.

رویکرد جشنواره ملی بهره وری در سطح خرد ایجاد مراکز ملی به منظور پر نمودن فضاهای خالی موثر و کلیدی در رشد و شکوفایی اقتصادی و ارتقای رقابت پذیری در سطح کلان می باشد. از این رو با شناسایی نقاط قابل بهبود در فضای کسب و کار و عوامل تاثیر گذار بر آن ها، از مسیر خرد به کلان برای تحقق این مهم عمل می شود.

رویکرد جشنواره ملی بهره وری در سطح خرد:

  1. ساماندهی و برگزاری مسابقات تخصصی به عنوان ابزارهای تشویقی و محرک
  2. توسعه و بهره برداری شایسته و حرفه ای از ابزارهای ارتقای بهره وری
  3. طراحی، راه اندازی و توسعه پایگاه های داده قابل اتکا در حوزه های تخصصی
  4. طراحی، راه اندازی و توسعه آزمایشگاه های تعیین سلامت سازمان
  5. پایش و ارزیابی سالیانه در چارچوب روندها، میانگین ها و اهداف مندرج در اسناد بالادستی

با این نگاه، کلینیک رفتار سازمانی ایران به عنوان "آزمایشگاه عارضه یابی سازمان در حوزه تعامل با کارکنان" با اندازه گیری شاخص های متنوع با استفاده از ابزار پرسشنامه ای ضمن ارایه کارنامه در گام بعدی نسبت به رتبه بندی و اعلام بهترین ها در ایران اقدام می نماید. این بستر آزمایشگاهی شمای کلی از هر سازمان و حوزه های مختلف مورد بررسی را نشان می دهد و می توان امیدوار بود تا با گذشت زمان و جمع آوری اطلاعات مورد نظر برای هر سازمان در یک دوره زمانی چند ساله، پایگاه اطلاعاتی غنی از وضعیت عمومی سازمان ها به صورت کلی و در هر یک از زیر معیارهای مورد بررسی، و با مقایسه سازمان ها با یکدیگر روند کلی، رشد و افت سازمان ها در هر یک از مولفه ها دست یافت.

یکی از اهداف کلیدی این فعالیت افزایش آگاهی بین مدیران سرمایه های انسانی هر سازمان در جهت اندازه گیری و بهبود رضایت و تعهد سرمایه های سازمان خود می باشد تا از این طریق آگاهی و توجه به سرمایه های انسانی به عنوان مهم ترین رکن هر سازمان در بین رهبران ارشد هر بنگاه اقتصادی تقویت گردد و پیرو آن منجر به اصلاح و بروزرسانی شیوه های کار گردد.

هدف دیگر این آزمایشگاه تخصصی این است که بنگاه های ایرانی در مسیر بنگاه داری حرفه ای حرکت نمایند و ارزش های اصیلی نظیر صداقت، ارزش آفرینی، خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی توسعه یابد و بنگاه های ما بستر قابل اطمینان برای پذیرش افرادی با این ویژگی ها باشند و فضا را برای کارکنان خود به گونه ای فراهم آورند تا این ارزش ها در افراد نهادینه شده و در طول زمان به صورت عینی بروز و ظهور یابد.

اهداف کلینیک:

1.ایجاد درک مناسب از وضعیت سلامت سازمان در زمینه نظام مدیریت منابع انسانی

2.تقویت روحیه کاری و احساس تعلق سازمانی کارکنان سازمان های پیشرو

3.ایجاد بستر قابل اعتماد برای تعامل حرفه ای و خلق زبان مشترک بین رهبران و کارکنان

ویژگی های منحصر به فرد کلینیک:

  1. برای نخستین بار در ایران به صورت سراسری در کل کشور
  2. نظام تحت وب هوشمند
  3. حذف کاغذ
  4. حذف ورود اطلاعات و افزایش صحت و دقت فرایند
  5. مبتنی بر توسعه مسوولیت پذیری اجتماعی 
  6. نظرسنجی توسط شخص سوم مستقل
  7. بستر یکپارچه و امکان مقایسه در سطح ملی و بین المللی

این کلینیک با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد و راه اندازی شده است و رویکرد کاملاً ملی داشته و هیچگونه وابستگی به بودجه دستگاه ها و نهادهای دولتی ندارد.

 

همچنین برای اطلاع از میزان رضایت اعضای شبکه اینجا را کلیک نمایید. 


logo-samandehi