مقدمه:

شناخت افراد و رفتارهای ایشان، ابزار علمی هنرمندانه ای است که به شما امکان می دهد با مشاهده کلیدها و سرنخ های مختلف درباره ظاهر، واژگان مورد استفاده فرد، زبان بدن، شغل، تحصیلات و علایق افراد به شناخت و بصیرت بی نهایت با ارزشی درباره شخصیت آن ها دست یابید. این ابزار بی نظیر برای رمزگشایی شخصیت افراد در برقراری ارتباط موفق تر با هر شخصی با رفتار منحصر به فرد خود بسیار با ارزش است. یکی از مهم ترین مهارت هایی که همه قادر به کسب آن هستند، این است که تشخیص دهند چه چیزی محرک و انگیزه افراد است و بر رفتارشان تاثیر می گذارد. این مهارت برای هرکسی در هر سطحی مفید و قابل استفاده است.

همه می دانند انسان ها با هم متفاوت اند. چیزی که برای یک نفر انگیزه بخش و هیجان انگیز است ممکن است بر دیگری هیچ تاثیری نداشته باشد.کلید برقراری ارتباط با دیگران خواه برای تفهیم نظراتمان باشد، خواه برای تاثیر گذاشتن بر تصمیماتشان، درک انگیزه ها و توانایی پاسخ گویی به نیازهای آن هاست. زیربنای این ایده با استفاده از یک مدل روانشناختی حرفه ای و بسیار قدرتمند در قالب تیپ های شخصیتی )مفاهیم اصلی در تیپ شناسی) نخستین بار توسط روان شناس سوییسی کارل گوستاو یونگ مطرح گردید. اما دو بانوی آمریکایی به نام های کاترین بریگز و دخترش ایزابل مایرز این مفاهیم را بسط داده و بعد چهارم تیپ را بوجود آورده و این مفاهیم را به شکل عملی در اختیار عموم قرار داده اند.

آن ها، ابزار روانشناختی حرفه ای طراحی نمودند که با اطمینان شانزده تیپ شخصیتی کاملاً متفاوت را شناسایی و معرفی می نماید که در سالیان اخیر میلیون ها نفر در سراسر جهان از این متد به طور پیوسته در عرصه کسب و کار، توسعه سرمایه های انسانی، جذب و استخدام و نگهداشت، افزایش بهره وری و بهبود ارتباط و مقابله با سکوت سازمانی استفاده نموده اند.

با وجود اینکه مدل های متعدد و مختلفی برای سنجش و مدیریت رفتار وجود دارد به نظر می رسد ابزار تیپ های شخصیتی حرفه ای ترین و مفیدترین ابزار است؛ چرا که با استفاده از این سنجه ضمن شناسایی دقیق خصایص اصلی شخصیت که در تمام افراد وجود دارد به گونه ای مثبت و به دور از قضاوت، مدل رفتاری وی شناسایی و تبیین می گردد. در این رویکرد فردی با رفتار بهتر یا بدتر وجود ندارد، بلکه به وی کمک می کند تا توانایی های ذاتی و نقاط قابل بهبود احتمالی را شناسایی و با واکاوی و نمایش دقیق شباهت ها و تفاوت های رفتارهای فردی ضمن ارزیابی حرفه ای آن نسبت به ارج نهادن به خصایص مثبت و مدیریت خصایص قابل بهبود اقدام نماید.

عدم قرار گرفتن افراد سازمان در محیط قضاوت گونه و دادگاهی، کمک بزرگی در جهت توسعه فرهنگ شکست سکوت سازمانی و ایجاد تمایل جهت ابراز و ارایه خود و توانمندی های خود خواهد نمود.

تیپ شخصیتی از چهار مولفه یا بعد تشکیل شده است. این چهار بعد به شرح جدول زیر می باشد:

مولفه

توضیح

برون گرا

درون گرا

افراد از کجا انرژی می گیرند؟

حسی

شهودی

افراد به چه نوع اطلاعاتی توجه دارند؟

منطقی

احساسی

افراد چگونه تصمیم گیری می کنند؟

ساختارمند

منعطف

افراد دنیای خود را چگونه سازماندهی می کنند؟

 

این چهار مولفه 16 تیپ شخصیتی را می سازند که به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

  • سنت گراها: چهار تیپ مرتبط با حسی- قضاوت گر
  • تجربه گراها: چهار تیپ مرتبط با حسی- دریافت گر
  • ایده پردازان: چهار تیپ مرتبط با شهودی- منطقی
  • آرمان گراها: چهار تیپ مرتبط با شهودی- احساسی

ESTP

استدلالگران

ENTJ

ژنرال ها

ENFJ

معلمان

ESTJ

سرپرست ها

ISTP

صنعتگران

INTJ

استراتژیست ها

INFJ

مشاوران

ISTJ

بازرس ها

ESFP

مجریان

ENTP

مخترعان

ENFP

قهرمانان

ESFJ

پشتیبانان

ISFP

هنرمندان

INTP

مهندسین

INFP

شفادهندگان

ISFJ

حامیان